BRUSSEL: Het kanaal in Brussel: een veilige en comfortabele as voor
het zachte verkeer: de gewestelijke fietsroute langs het kanaal - stand van zaken


Het succes van de ‘Lange-afstand Fietsroutes’ en de Ravelpaden wijst op de rol die de waterwegen kunnen spelen inzake zachte mobiliteit en toerisme. Een kwalitatief goed uitgewerkte fietsroute langsheen het kanaal biedt een dubbel voordeel: enerzijds de versterking van de toeristische en recreatieve functies van het kanaal door het te verbinden met de bestaande Vlaamse en Waalse fietsnetwerken en anderzijds de bevordering van de zachte mobiliteit door de fietsers een veilige en vlakke verkeersweg te bezorgen voor hun dagelijkse verplaatsingen in een heuvelachtig gewest.

De Gewestelijke Fietsroute (GFR) Kanaal/Canal maakt deel uit van de Europese groene REVER- (Réseau Vert Européen) en Eurovelo-netwerken. Over het gehele Brusselse traject wordt gekozen voor een coherente aanleg, waarbij zoveel mogelijk voor continue fietsvoorzieningen gezorgd wordt: dubbelrichtingsfietspaden zo dicht mogelijk bij de waterweg, op de linkeroever van het kanaal.

Al verschillende jaren evalueren we samen met Frederik Depoortere regelmatig zowel de belangrijkste verwezen-lijkingen van het voorbij jaar als de nog mogelijke verbeteringen.


Van de gewestgrens tot aan de Budabrug

Op de linkeroever zullen de terreinen van de voormalige site Carcoke binnenkort door Katoen Natie in gebruik worden genomen. Hier wordt het fietspad langs het kanaal dat van de gewestgrens komt dus onderbroken, maar onlangs werd een omleiding aangelegd. De ideale oplossing voor de fietsers zou een passage op de kaai geweest zijn, mits plaatsing van bijvoorbeeld verkeerslichten… Op de rechteroever zou een mooi alternatief om de Steenkaai in Vilvoorde met de Budabrug te verbinden het gebruik van een oude dienstweg kunnen zijn, die voor een deel langs het kanaal loopt en voor een deel langs de Zenne. Maar er is nog geen akkoord uitgewerkt tussen het Brusselse Gewest en de Haven van Brussel.

Van de Budabrug tot aan de Van Praetbrug

De inrichting van het gedeelte tussen de Budabrug en de Van Praetbrug is net achter de rug. Nu is er een mooi fietspad langs het kanaal. Ter hoogte van de Van Praetbrug komen de GFR 5 en de Groene Wandeling, die van het Chinese paviljoen komt, samen.

Van de Van Praetbrug tot aan de De Troozsquare

Een doorgang onder de Van Praetbrug (zoals je ze ook in andere grote steden vindt) ter hoogte van de BRYC (Brussels Royal Yacht Club) is op lange termijn de enige denkbare oplossing om aan de zwakke weggebruikers het drukke wegverkeer op de brug en een lastige omweg te besparen. In afwachting van een akkoord tussen de ‘Koninklijke Schenking’ en het Gewest, zijn een aantal noodzakelijk werken uitgevoerd om de veiligheid van de fietsers te garanderen. Eenmaal voorbij de Van Praetbrug loopt er een mooi fietspad langs het kanaal tot de De Troozsquare waar de mogelijkheid van een fietspasserelle onder de brug door bestudeerd wordt.

Havenlaan

De werken aan de Havenlaan, die ook voorzien in de aanleg van fietsinfrastructuur, zouden in juni van start moeten gaan en op het einde van het jaar afgerond zijn. Prioritair zou een fietspad aangelegd worden op de plaats waar nu de platanen staan.

Saincteletteplein - Ninoofsepoort

De verfraaiing van de Henegouwenkaai tussen de Vlaamse Poort en de Ninoofsepoort zou eind mei van start moeten gaan, tussen het Saincteletteplein en de Vlaamse Poort eind juni. Langs het kanaal zou een mooi fietspad van 2,5 m breed komen.

Mariemontkaai - Nijverheidskaai

Om er de ‘economische’ activiteit niet te hinderen, weigerde de gemeente Molenbeek eenrichtingsverkeer in te stellen op de Mariemontkaai, een maatregel die noodzakelijk was om een tweerichtingsfietspad aan te leggen. Wel kan de vraag gesteld worden of dit soort activiteit op zijn plaats is in het oude Molenbeek en of ze er moet aangemoedigd worden. De fietsroute steekt dus eerst over naar de rechteroever om er de Nijverheidskaai te vervoegen en keert daarna terug naar de linkeroever via de Godshuizenbrug …

Naar Anderlecht en het zuiden

Voorbij metro Delacroix loopt een mooi fietspad langs het kanaal, gaat onder een brug en begint dan aan het meest groene gedeelte van het traject aan de kant van het Biestebroekdok. Het fietspad vervoegt ter hoogte van de sluis van Anderlecht de Groene Wandeling waarna je op het jaagpad op de rechteroever kan verderfietsen in de richting van Halle, Tubize, Ittre en Ronquières. Op de linkeroever zal de weg tussen de sluis en de CERIA-wijk vernieuwd worden ter gelegenheid van de landschappelijke verfraaiing van de Dehembrug en omgeving.

David Kuborn
Met dank aan Frederik Depoortere, fietsmanager van het Brussels Gewest,
voor zijn advies bij het opstellen van dit artikel


Voor meer informatie over de Brusselse fietsroutes: www.fiets.irisnet.be

>> Terug naar de inhoud