|
Primeur: Brussel maakt borst nat in 2011
Het Brussels Gewest denkt aan water. Met een Waterbeheerplan. Tot het eind van de zomer
mag de Brusselaar zijn zeg doen over een dik pak maatregelen over alle aspecten van het
doorschijnende nat: water in beken, kraantjes, bodem en de haven. In het interview met Bral ziet David Kuborn van
Coördinatie Zenne een primeur.
De ambities van de regering zijn niet min. 'Integraal' is het woord dat David Kuborn
in de mond neemt om het Waterbeheerplan (WBP) te beschrijven.
"Water is een veelzijdig ecosysteem waarvan je heel wat componenten moet beheren.
Zoiets vergt een gecoördineerd, alomvattend beheer en voor het eerst zal dat zo zijn.
Het plan is daarom opgebouwd rond acht interventiepijlers die alle mogelijke facetten
van dit waterbeheer omvatten. Er zitten doelstellingen in rond waterkwaliteit, -kwantiteit
(van nat natuurbeheer tot het voorkomen van overstromingen), economische aspecten,
duurzaamheid, wonen aan het water, water als energiebron… Bij de opmaak van het plan
werd ook rekening gehouden met de specifieke kenmerken van Brussel als grootstad. Dan
denken we vooral aan de stedelijke geschiedenis en de bevolkings- en bebouwingsdichtheid.
En natuurlijk past dit alles in het internationaal waterbeleid waarop het plan zich
moet richten."
Bral: Het WBP bevat heel veel doelstellingen maar geen timing, verantwoordelijken
of prioriteiten. Het lijkt een beetje op een restaurantmenu waaruit de minister achteraf
haar favorieten kan kiezen. Toch zegt Leefmilieu Brussel dat het plan haalbaar is omdat
veel acties al in voorbereiding waren. Wat denk jij ?
CZ: afgezien van de prioriteiten die zijn opgenomen in de operationele bijlage van
het plan, bevat het document in feite noch de toegewezen middelen, noch de timing voor
hun uitvoering en doet daarom denken aan een integrale langetermijnvisie voor het
waterbeheer in Brussel. Op zich is dat positief. Of het voldoende is?
Bral: je laat het in het midden. Maar welke prioriteiten zou jij kiezen, David?
CZ: wel… ik werk bij Coördinatie Zenne / Coordination Senne. Wij zijn een vereniging
van personen en verenigingen die ijveren voor een geïntegreerd en duurzaam beheer van
de waterlopen en de natte natuur in het Zennebekken. Het gedeelte van het plan dat ons
het meest aanbelangt, is dus de creatie van een 'Blauwe Wandeling' die het erfgoed in
verband met water, zijn verleden en toekomst, wil tonen en accentueren. Deze herwaardering
en (her)ontdekking van het blauwe erfgoed van het gewest staan sinds de oprichting van
de organisatie centraal op onze conferenties, debatten, wandelingen,…. We denken dat
waterlopen in een stedelijke omgeving meerdere rollen moeten spelen: een landschappelijke
rol, een sociale functie, plaatsen voor recreatie, ontdekking en ontmoeting. Sites bij
uitstek voor sensibilisatie en educatie. Maar ze moeten uiteraard worden heringericht
en hersteld.
Bral: we hebben al sinds 1999 een programma 'blauw netwerk' dat onder meer
beoogt om onze waterlopen hun natuurlijke functie terug te geven. Het WBP herneemt dat
blauw netwerk. Maar zijn er al vorderingen op het terrein te zien na al die jaren ?
CZ: in plaats van deze vraag te beantwoorden, nodig ik de Brusselaars uit om
een wandeling te maken langs de Woluwe, de vallei van de Pede te verkennen, de
Vogelzangbeek te volgen, te wandelen langs de Geleytsbeek in Ukkel of de moerassen
van Jette-Ganshoren te gaan verkennen. Indien mogelijk laten ze zich begeleiden door
een gids van één van de verenigingen die actief zijn rond deze waterlopen. Bij het zien
van al die plekken die konden beschermd worden en die zijn heringericht, zal de
wandelaar deze vraag ongetwijfeld bevestigend kunnen beantwoorden.
Bral: welke rol zal het kanaal spelen? Wordt het meer dan een 'duurzame'
verbindingsweg? Betekent het vervoer langs het kanaal wel zo veel voor het
leefmilieu en voor Brussel als de Haven beweert?
CZ:
een vaak gehoorde, simplistische slogan zegt dat transport van goederen per schip
vervuiling en uitstoot van CO2 vermindert en daarnaast ook een verbetering van de
mobiliteit met zich meebrengt omdat dit enkele duizenden vrachtwagens in Brussel van
de weg houdt. Deze slogan gaat evenwel maar op als de goederen afkomstig zijn uit het
Gewest zelf of deze als eindbestemming hebben. Als men concreet in Brussel goederen lost
die niet het Gewest zelf als eindbestemming hebben, dan trekt men in een stedelijke
omgeving goederen aan die herverdeeld moeten worden naar gebieden buiten de stad. Dit
kan per trein gebeuren, voor zover een spoorwegverbinding verzekerd kan worden. Dit is
echter nog niet het geval en dus ligt een herverdeling per vrachtwagen meer voor de hand.
Op deze manier veroorzaakt men dus overlast zoals dichtslibben van de stad, hinder voor
de omwonenden, uitstoot van fijne deeltjes,… Als je weet dat een schip met een lading
van 1350 ton de lading van 60 vrachtwagens kan vervoeren is de berekening snel gemaakt!
Het beleid voor het kanaal zou het gebruik van de waterweg voor koopwaar afkomstig van
of met als bestemming Brussel moeten aanmoedigen. Het overige verkeer zou moeten
vermeden worden zodat meer aandacht kan worden besteed aan goede fietspaden,
openbare ontmoetingsplaatsen en groene zones, die nog veel te veel ontbreken in deze zone.
Wat wij het 'Zennekanaal' noemen zou de ruggengraat van stedelijke herontwikkeling moeten
worden!
Bral: welke aanbeveling geef je aan mensen die een bezwaarschrift willen
indienen in het kader van het openbaar onderzoek ?
CZ: beste Brusselaar, je hebt nog vier maanden de tijd om te reageren, je
verontwaardiging te uiten, voorstellen te doen,… Het is niet nodig dit document in
detail te bestuderen en een mening te hebben over al de verschillende punten! Stel
een idee voor met betrekking tot de waterloop in je buurt of vestig de aandacht van
de administratie op het gevolg van een onaangepaste maatregel.
Geef je bedenkingen gewoon door aan de administratie! Je kunt ook deelnemen aan de
Staten Generaal van
het Water in Brussel. De stad zal enkele weken lang, van april tot september, leven
op het ritme van water : tentoonstellingen, wandelingen, debatten, congressen, oproep
voor ideeën… Als je participeert aan deze activiteiten, verander je mee de manier
waarop naar water gekeken wordt in deze stad.
Het Waterbeheerplan is in openbaar onderzoek tot 28 augustus 2011.
Je vindt het op
de site van Leefmilieu Brussel, klik hier.
Gebaseerd op een interview dat verscheen in het magazine 'Alert' van Bral (Brusselse
raad voor het leefmilieu).
Meer informatie: www.bralvzw.be
|
|