werkgroep en partner
van Grenzeloze Schelde-
Escaut sans Frontières
vzw/asbl
 
ZENNEKRANT 12 (-> terug naar inhoud)

Primeur: Brussel maakt borst nat in 2011

Het Brussels Gewest denkt aan water. Met een Waterbeheerplan. Tot het eind van de zomer mag de Brusselaar zijn zeg doen over een dik pak maatregelen over alle aspecten van het doorschijnende nat: water in beken, kraantjes, bodem en de haven. In het interview met Bral ziet David Kuborn van Coördinatie Zenne een primeur.

De ambities van de regering zijn niet min. 'Integraal' is het woord dat David Kuborn in de mond neemt om het Waterbeheerplan (WBP) te beschrijven.

"Water is een veelzijdig ecosysteem waarvan je heel wat componenten moet beheren. Zoiets vergt een gecoördineerd, alomvattend beheer en voor het eerst zal dat zo zijn. Het plan is daarom opgebouwd rond acht interventiepijlers die alle mogelijke facetten van dit waterbeheer omvatten. Er zitten doelstellingen in rond waterkwaliteit, -kwantiteit (van nat natuurbeheer tot het voorkomen van overstromingen), economische aspecten, duurzaamheid, wonen aan het water, water als energiebron… Bij de opmaak van het plan werd ook rekening gehouden met de specifieke kenmerken van Brussel als grootstad. Dan denken we vooral aan de stedelijke geschiedenis en de bevolkings- en bebouwingsdichtheid. En natuurlijk past dit alles in het internationaal waterbeleid waarop het plan zich moet richten."

Bral: Het WBP bevat heel veel doelstellingen maar geen timing, verantwoordelijken of prioriteiten. Het lijkt een beetje op een restaurantmenu waaruit de minister achteraf haar favorieten kan kiezen. Toch zegt Leefmilieu Brussel dat het plan haalbaar is omdat veel acties al in voorbereiding waren. Wat denk jij ?

CZ: afgezien van de prioriteiten die zijn opgenomen in de operationele bijlage van het plan, bevat het document in feite noch de toegewezen middelen, noch de timing voor hun uitvoering en doet daarom denken aan een integrale langetermijnvisie voor het waterbeheer in Brussel. Op zich is dat positief. Of het voldoende is?

Bral: je laat het in het midden. Maar welke prioriteiten zou jij kiezen, David?

CZ: wel… ik werk bij Coördinatie Zenne / Coordination Senne. Wij zijn een vereniging van personen en verenigingen die ijveren voor een geïntegreerd en duurzaam beheer van de waterlopen en de natte natuur in het Zennebekken. Het gedeelte van het plan dat ons het meest aanbelangt, is dus de creatie van een 'Blauwe Wandeling' die het erfgoed in verband met water, zijn verleden en toekomst, wil tonen en accentueren. Deze herwaardering en (her)ontdekking van het blauwe erfgoed van het gewest staan sinds de oprichting van de organisatie centraal op onze conferenties, debatten, wandelingen,…. We denken dat waterlopen in een stedelijke omgeving meerdere rollen moeten spelen: een landschappelijke rol, een sociale functie, plaatsen voor recreatie, ontdekking en ontmoeting. Sites bij uitstek voor sensibilisatie en educatie. Maar ze moeten uiteraard worden heringericht en hersteld.

Bral: we hebben al sinds 1999 een programma 'blauw netwerk' dat onder meer beoogt om onze waterlopen hun natuurlijke functie terug te geven. Het WBP herneemt dat blauw netwerk. Maar zijn er al vorderingen op het terrein te zien na al die jaren ?

CZ: in plaats van deze vraag te beantwoorden, nodig ik de Brusselaars uit om een wandeling te maken langs de Woluwe, de vallei van de Pede te verkennen, de Vogelzangbeek te volgen, te wandelen langs de Geleytsbeek in Ukkel of de moerassen van Jette-Ganshoren te gaan verkennen. Indien mogelijk laten ze zich begeleiden door een gids van één van de verenigingen die actief zijn rond deze waterlopen. Bij het zien van al die plekken die konden beschermd worden en die zijn heringericht, zal de wandelaar deze vraag ongetwijfeld bevestigend kunnen beantwoorden.

Bral: welke rol zal het kanaal spelen? Wordt het meer dan een 'duurzame' verbindingsweg? Betekent het vervoer langs het kanaal wel zo veel voor het leefmilieu en voor Brussel als de Haven beweert?

CZ: een vaak gehoorde, simplistische slogan zegt dat transport van goederen per schip vervuiling en uitstoot van CO2 vermindert en daarnaast ook een verbetering van de mobiliteit met zich meebrengt omdat dit enkele duizenden vrachtwagens in Brussel van de weg houdt. Deze slogan gaat evenwel maar op als de goederen afkomstig zijn uit het Gewest zelf of deze als eindbestemming hebben. Als men concreet in Brussel goederen lost die niet het Gewest zelf als eindbestemming hebben, dan trekt men in een stedelijke omgeving goederen aan die herverdeeld moeten worden naar gebieden buiten de stad. Dit kan per trein gebeuren, voor zover een spoorwegverbinding verzekerd kan worden. Dit is echter nog niet het geval en dus ligt een herverdeling per vrachtwagen meer voor de hand. Op deze manier veroorzaakt men dus overlast zoals dichtslibben van de stad, hinder voor de omwonenden, uitstoot van fijne deeltjes,… Als je weet dat een schip met een lading van 1350 ton de lading van 60 vrachtwagens kan vervoeren is de berekening snel gemaakt! Het beleid voor het kanaal zou het gebruik van de waterweg voor koopwaar afkomstig van of met als bestemming Brussel moeten aanmoedigen. Het overige verkeer zou moeten vermeden worden zodat meer aandacht kan worden besteed aan goede fietspaden, openbare ontmoetingsplaatsen en groene zones, die nog veel te veel ontbreken in deze zone. Wat wij het 'Zennekanaal' noemen zou de ruggengraat van stedelijke herontwikkeling moeten worden!

Bral: welke aanbeveling geef je aan mensen die een bezwaarschrift willen indienen in het kader van het openbaar onderzoek ?

CZ: beste Brusselaar, je hebt nog vier maanden de tijd om te reageren, je verontwaardiging te uiten, voorstellen te doen,… Het is niet nodig dit document in detail te bestuderen en een mening te hebben over al de verschillende punten! Stel een idee voor met betrekking tot de waterloop in je buurt of vestig de aandacht van de administratie op het gevolg van een onaangepaste maatregel. Geef je bedenkingen gewoon door aan de administratie! Je kunt ook deelnemen aan de Staten Generaal van het Water in Brussel. De stad zal enkele weken lang, van april tot september, leven op het ritme van water : tentoonstellingen, wandelingen, debatten, congressen, oproep voor ideeën… Als je participeert aan deze activiteiten, verander je mee de manier waarop naar water gekeken wordt in deze stad.

Het Waterbeheerplan is in openbaar onderzoek tot 28 augustus 2011.
Je vindt het op de site van Leefmilieu Brussel, klik hier.

Gebaseerd op een interview dat verscheen in het magazine 'Alert' van Bral (Brusselse raad voor het leefmilieu).



Meer informatie: www.bralvzw.be


ZENNEKRANT 12 (-> terug naar inhoud)